X
تبلیغات
مهندسی معماری - نورمن فاستر
احسان عباسی
نورمن فاستر
1935
نورمن فاستر ، در اول ماه ژوئن در شهر منچستر متولد شد.

1953 پس از اتمام دوره متوسطه ، به صورت نيمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد . سپس به خدمت سربازی رفت و در حين خدمت در نيروی هوايی ، در زمينه مهندسی الکترونيک مهارت يافت و اطلاعاتی در مورد هواپيما کسب کرد . در نهايت ، به دليل علاقه به هولپيماهای گلايدر به يک خلبان ماهر تبديل شد .

1955 پس از اتمام دوره دوساله سربازی ، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد .

1956 با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر ، به فراگیری دروس نسبتا سنتی ( در مقایسه با دروس و و رويکرد های متفاوت در انجمن معماران لندن و مدرسه ی معماری لیورپول ) پرداخت . با اين حال ، در اين سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمينه ی فنون ترسيم و ارائه به دست آورد .

1959 در اين سال يکی از ترسيم های او به عنوان يک کار درسی ، موفق به دريافت مدال نقره ای RIBA شد .

1961 او در اين سال ديپلم معماری و مجوز طراحی شهری خود را دريافت کرد . در همطن زمان ، مدال هی وود و مدال برنز انجمن معماران منچستر به وی اهدا شد . علاوه بر اين ، با قبولی در بورسيه ی تحصيلی انجمن ساختمان سازان ، به فلاوشيپ هنری نايل شد . پس از آن برای گذراندن دوره دو ساله ی تخصصی در دانشگاه ييل به آمريکا رفت . وی در آنجا تحت تاثير پل رادولف ، سرج چرمایف و وين سنت اسکالی قرار گرفت و در همين زمان با ريچارد راجرز ( که مانند خود او دانشجوی بورسيه بود ) و جيمز استرلينگ ( که برای مدت کوتاهی در همان مدرسه تدريس می کرد ) ملاقات کرد .

1962 فاستر مدرک فوق ليسانس معماری را با موفقيت دريآفت کرد . سپس گردش معماران را از سواحل شرقی ايالات متحده تا کاليفرنیا آغاز کرد و در اين سفر ، روند توسعه ی معماری مدرن را از فرانک لويد رايت تا چالز آيمز بررسی و دنبال کرد .

1963 پس از بازگشت به انگلستان با همکاری ريچارد راجرز ، گروه طراحی " گروه 4 " را در لندن تشکيل داد . ديگر همکاران آنها در اين گروه عبارت بودند از : سور راجرز ، همسر ريچارد راجرز ، و جورجيا والتون که با راجرز در انجمن معماران لندن تحصیل کرده بود . مدتی بعد ، وندی چيزمن ( فارغ التحصیل مدرسه معماری بارتلت دانشگاه لندن که بعدها همسر فاستر شد ) نيز به آنها ملحق شد . البته از همان آغاز ، عضویت جورجیا بالتون ( که دفتر اصلی او در هامپ استید بود ) حالتی ظاهری داشت و تاثير چندانی بر رابطه آنها نداشت .

1964 در اين سال با وندی چيزمن ازدواج کرد که ثمره آن ، دو فرزند به نام های " تی " و " کال " است .

1966 در اين سال به عضويت انجمن معماران سلطنتی انگلستان در آمد .

1967 فاستر همراه با " گروه 4 " ساختمانی را طراحی کرد که وی را به شهرت جهانی رساند . اين ساختمان ، کارخانه رليانس در سوئد بود که آخرين بنای ساخته شده توسط این گروه است زیرا اين گروه در همان سال منحل شد . سپس نورمن و وندی فاستر با هدف ايجاد يک مرکز برای طراحی و تحقيقات ، دفتر معماری فاستر و همکاران را تاسيس کردند . در اين دفتر در مجاورت باغ کوونت قرار داشت .

1968 در حین طراحی پروژه تئاتر ساموئل بکت ، با ريچارد باکمينيستر فولر آشنا شد که بعد ها ، تاثير عميقی در انديشه و کارهای فاستر گذاشت . آشنايی ، سر آغازی بود برای دوستی و همکاری طولانی پر ثمری که تا زمان مرگ اين استاد آمريکايی ( يعنی سال 1983 ) ادامه داشت .

1971 در اين ، دفتر معماری فاستر و همکاران به طبقه همکف ساختمانی در خيابان فيتزروی ( که فقط چند صد متر از برج اداره پست فاصله داشت ) منتقل شد. تجهيز و طراحی داخلی اين دفتر ، بستری بود برای بررسی و آزمايش مفاهیم و مصالحی که بعده ها هسته اصلی فلسفه کار فاستر را شکل داد .

1974 فاستر به عنوان نايب انجمن معماری انتخاب شد . شرکت او که قبلا با يک شرکت نروژی به نام " شرکت خطوط کشتی رانی فرداولسن " همکاری داشت ، دفتری در اوسلو تاسيس کرد و ابتدا کارهايی برای اين کار فرمای نروژی انجام داد ؛ سپس با کارفرماهای ديگر در نقاط مختلف کشور همکاری کرد .

1975 در اين سال ، ساخت دفترهای شرکت بيمه ويليس ، فابروداماس در ايپسوويچ به پايان رسيد و اين پروژه ، شرکت فاستر را به شهرت جهانی رساند .

1978 ساخت مرکز های هنرهای تجسمی سانز بوری ، آغاز مرحله ی مهم و درخشانی در زندگی حرفه ای او شد . پروژه های ارزشمند ديگری را برای او و همکارانش به ارمغان آورد .

1979 در اين سال شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای از وی دعوت کرد که همراه شش شرکت بين الملی ديگر ، در مسابقه ای محدود با موضوع طراحی دفتر مرکزی اين بانک شرکت کند . با انتخاب طرح فاست به عنوان طرح برگزيده ، اجرای اين پروژه به شرکت وی واگذار شد .

1980 فاستر در اين سال به عضويت انجمن معماران آمريکايی در آمد ، علاوه بر اين ، در همين سال دکترای افتخاری دانشگاه انجلیای شرقی به او اعطا شد . در بيست و چهارم ژوئن نيز ، در مراسم اهدا مدال طلای سال 1980 به جيمز استرلين سخنرانی کرد .

1981 در اين سال با شرکت در مسابقه محدود طراحی ورزشگاه سرپوشيده فراکفورت آمين ، جايزه طرح برگزيده را دريافت کرد . در همين زمان ، معماری او در يکی از برنامه های مستند هنری BBC معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت .

1982 در اين سال ، دفتر آنها به خيابان گریند پورتلند و در مجاورت دفتر های شرکت REBA منتقل شد . همچنين به عنوان يکی از اعضای هيئت علمی دانشکده صنعتی هنر لندن انتخاب شد .

1983 در اين سال ، فاستر بالاترين رتبه اين حرفه را از آن خود کرد و " مدال طلای سلطنتی " رشته معماری را دريافت نمود . اين مدال ، جايزه بين الملی ارزشمندی است که در سال 1848 ، ملکه ويکتوريا برای پيشرفت حرفه معماری در نظر گرفته بود . در مراسم اهدا این جايزه ، با کمينيستر فولر سخنرانی کرد . فاستر در اين سال به عضويت دانشگاه سلطنتی در آمد . پس از برگزاری يک مسابقه ی محدود با شرکت گروه منتخب معماران ، از فاستر برای طراحی مرکز جدیدی برای BBC در منطقه ی پورتلند دعوت شد . اين مرکز در مقابل کليسای آل سولز اثر جان ناش قرار دارد .

1984 در مسابقه محدودی که شورای شهر نايمز برای طراحی يک مدياتک و مرکز هنرهای معاصر در آن شهر برگزار کرد ، طرح فاستر برنده شد . در همين سال اتحاديه ی بين المللی معماران ، جايزه آگوست پره را به وی اهدا کرد .

1986 دانشگاه بت ، دکترای افتخاری علوم را به فاستر اعطا نمود . علاوه بر اين ، وی در مراسم بازگشايی بنایيادبود اريک ليونز در RIBA سخنرانی کرد. در همين سال ، دو نمايشگاه مهم از کارهای او برپاشد : يکی در انجمن معماران فرانسه در پاريس ( بازگشايی در ژانويه ) و ديگری در دانشگاه سلطنتی لندن ( بازگشايی در اکتبر ) . وی جايزه موسسه طراحی ژاپن را به خود اختصاص دا . شرکت او نيز در همين سال در مسابقه تغيير شکل و بازسازی يک سايت 48 هکتاری در منطقه کينگزکراس در لندن برنده شد . اين پروژه ، در نوع خود بزرگترين و وسيع ترين طرح شهر سازی در اروپا است و شامل تفکيک طيف وسيعی از عملکردهای مختلف می باشد. از جمله اين عملکردها می توان به ايستگاه تونل راه آهن متصل به پارک بزرگ اشاره کرد که اطراف آن از ساختمانهای مسکونی و اداری پوشيده شده است . اين پروژه و پروژه ی چهارراه پاترنوستر ، آغاز مرحله جديدی از اجرای پروژه هايی در مقياس شهری بود . در سال بعد ، اين شرکت طرح های شهری مختلفی برای شهرهای زير طراحی و اجرا کرد: کمبريج ( 1989 ) ؛ نايمز، کانس و برلين ( 1990 ) ؛ گرينويچ ( 1991 ) ؛ روتردام ، لودن شيد و يوکوهاما ( 1992 ) ؛ بافت تاريخی چارترس ، کورفو و ليسبون ( 1993 ) . هم اکنون اين شرکت در حال انجام پروژه ای برای تغيير شکل و بازسازی قسمت وسيعی از مرکز شهر بارسلون است که مساحت سايت آن بيش از 220 هکتار است .

1988 ظرفيت بالای اين شرکت باعث شد که بتواند به مجموعه ی وسيعی از برنامه ها و پروژه های کلان مقياس پاسخگو باشد . یکی از اين پروژه ها ، برج مخابرات بارسلون است که به منظور آماده سازی شهر برای مسابقات المپيک در نظر گرفته شده است . نمونه های ديگر اين پروژه ها ، مترو شهر بيلبائو ، پل دره گذری در منطقه ی رنس در فرانسه و ايستگاه زيرزمينی کاناری وارف در لندن ( 1991 ) است .

1989 اين مصادف بود با فوت زود هنگام وندی ( همسر نورمن ) که آغازفعاليت حرفه ای نورمن همراه او بود و پس ازهمکاری در" گروه 4 "

، يکی از موسسان دفتر معماری فاستر و همکاران بود .

1990 سازمان حفاظت از محيط زيست انگلستان ، ساختمان شرکت بيمه ويليس ، فابر و داماس در ايپسوويچ ( 74-1973 ) را جزء ساختمان های ارزشمند ( از نظر تاريخی ، معماری و سازگاری با محيط زيست ) اعلام کرد و مدال معتمدين RIBA را به نورمن فاستر اعطا نمود . در همين سال ، فاستر عنوان " سر " گرفت . در اين زمان ، دفتر معماری فاستر و همکاران ( که از اين پس دفتر معماری سر نورمن فاستر و همکاران ناميده خواهد شد ) به ساختمان نوسازی در کيلومتر 22 جاده ی هستار در نزديکی رودخانه تيمز نقل مکان کرد . در اين دفتر جديد ، تمام عملکرد های گوناگون مربوط به کارگاه ماکت سازی و مصالح ، بايگانی پرونده ها ، کتابخانه و آرشيو فيلم های ويدئويی و عکس ، همگی زير سقف گرد آمده اند .

1991 دانشگاه معماری فرانسه ، به وی مدال افتخار اعطا کرد . در همين سال ، چندين پروژه ی جديد و ارزشمند را به اتمام رساند ؛ از جمله فرودگاه استانزتد، مرکز تلويزيونی آی تی ان ، نگارخانه های ساکلر ( که ملکه اليزابت دوم آنها افتتاح کرد) و برج سده در توکيو که همه آنها علاوه بر دريافت جوايز متعدد ، مورد ستايش تمام جهان قرار گرفت . در مراسم بازگشايی ساختمان کرسنت وينگ ، مرکز هنر های تجسمی سانزبوری نمايشگاهی بر پا کرد که حاصل شش سال فعاليت حرفه ای فاستر را به نمايش گذاشت . در نمايشگاه دو سالانه ی ونيز ، غرفه ی بريتانيا نيز تعدادی از طرح های فاستر و پنج معمار ديگر انگليسی را به نمايش در آورد .

1992 دانشگاه و موسسه ی هنر و ادبيات آمريکا در نيويورک ، جايزه يادبود آرنولد برونر را به وی اعطا نمود . دانشگاه هامرسايد به او دکترای افتخاری داد. برپايی چندين نمايشگاه در شهرهای پاريس ، بوردوکس ، رنس و آرسن سنان ، بر ارزش و اعتبار فاستر در اروپا افزود . در همين سال ، وی در چندين مسابقه معماری برنده شد که مهمترين آنها عبارتند از : فرودگاه جديد هنگ کنگ ، پارک مشاغل برلين ، مجموعه تسهيلات المپيک در منچستر و قسمت الحاقی آن به موزه ی ماقبل تاريخ در پرووانس .

1993 وسعت پروژه ها و تعدد قراردادهای بين المللی باعث شد که اين شرکت ، دفتر هايی در شهر های برلين ، فرانکفورت ، هنگ کنگ ، نايمز و توکيو دایر کند . شرکت معماری سرنورمن فاستر و همکاران در آلمان ، در مسابقه طراحی پارلمان جديد برلين برنده شد . از ديگر موفقيت های وی در مسابقات معماری می توان به طرح موزه جنگ در هارتل پول و طرح مجموعه ی نمايشگاهی در ليسبون اشاره کرد .

پروژه ی مرکز هنرهای معاصر در شهر نايمز فرانسه افتتاح شد . اين پروژه به دليل مشکلاتی که برای برگزاری مسابقه ( 1983) بوجود آمد ، با مدتی تاخير انجام شد . ولی اين مشکلات در ساخت مدرسه ی متوسطه شهر فرژو وجود نداشت . طراحی اين مدرسه ، در سال 1991 به مسابقه گذاشته شد . انجمن معماران آمريکايی نيز ، در همين سال مدال طلای خود را به سر نورمن فاستر اعطا نمود
+ نوشته شده در  شنبه بیست و دوم دی 1386ساعت 1:54 بعد از ظهر  توسط احسان عباسی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
معماری

نوشته های پیشین
مرداد 1388
اردیبهشت 1387
دی 1386
پیوندها
گالري تصاوير معماري
تقويم تصاوير معماري
ساختمانها
اخبار معماری
شجريان ازآثار ميرحسين موسوي ديدن كرد
دکوراسین و معماری داخلی
معماری در گذر زمان
برج پیزا ی ایتالیا
هلن-معمار
زها حدید
آشنایی با برخی از واژگان هنر معماری در زبان فارسی
اهرام مصر
مجله معماری
سوالات معماری
نام کتابهای معماری
طرح های خیال‌انگیز زاهاحدید
تصاویر ساختمان گنجینه
معماری و دموکراسی
کارشناسی ارشد معماری
ساختمان شهرداری توکیو
طراحی شهری
تصاویری از زلزله 4 اسفند 83 داهوئیه
رسم فنی و نقشه کشی
اهرام ثلاثه مصر
آلبوم تصاویر
منابعي كه راجع به معماري امروزي باشد
طرح‌هاي گرافيكي با ابعاد بزرگ
بناهای معماری
معماری ایران زمین
درباره سازمان » كتابخانه ملي ایران » ساختمان کتابخانه
بحث ها معماری
طرح گرافیکی حروف بر روی ساختمانها
معماري مدرن
رده بندی برجهای تهران
اصول عكاسي معماري
ساختمانها و مناظر شهري
نقطه گریز و پرسپکتیو
گالري تصاوير
مشاهده و ترسيم اشيإ با شيوه پرسپکتيو
خانه ايراني
معماري هنر ايده
ساستهاي معماري
:: معماري وشهرسازي
معرفی معماری بخصوص معماری ژاپن
لينكستان معماري
معماری منظر ایران
اخباروتصاويرومقالات معماري
آموزش معماري
مطالب معماري
معمار و معماری ، تاریخ هنر ، ایران شناسی
اخبار معماری
كتب معماري
مسکن در معماری سنتی ژاپن
راندو _ اسکیس _ ماکت _ پرزانته
روش ساخت گنبد در ماكت
آموزش راندو معماري
نمايشگاه معماری
دوره‌های حرفه‌ای مركز معماری ایران
بررسی روند آفرینش وخلق یک اثر در معماری
کتب با موضوع معماری ودکوراسیوان داخلی
آخرين تصاوير گالري معماري
طراحي معماری داخلی درجه
تصاوير دات اي ار
گنبد سلطانيه، سلطان معماري جهان
مهندسي و معماري سيستم‌ها
پروانه اشتغال به كار مهندسي
مجموعه منحصر به فردی از دیتیلهای ساختمانی
ليست دروس كارشناسي پيوسته
معماری در پی چیست؟
فرهنگ بیزانسی معماری
طبیعت در معماری مسجد
مقدمه‌اي بر معماري مدل‌گرا -
بخش هنر و معماری
مقالات معماری
هفتاد مقاله اولين كنفرانس سازه و معماري
معرفی یک معمار
معماری معنا و مکان
رنگ در معماری ایرانی
معماري پيشرفته
رنگ در رنگ معماری
معمارانه
نقش رنگ در طراحی داخلی
برجها و اسمان خراشها
معماران كاخ كوروش،
معماریهای زیبا
عكسهاي زیبا و دیدنی از اماکن تاریخی،
بزرگترین بانک اطلاعات معماری
معماران معروف (لاتین
دنیای معماری(لاتین
معماری ایران
معماری سد /لاتین/
مجله معماری آوریل 2005
مجله معماری نوامبر 2007
نقشه های ساختمانی و جغرافیایی
جاذبه های تاریخی و معماری
20 نقشه جدید ساختمان
جاذبه های تاریخی و معماری استان مازندران
نقشه های طراحی سازه ای در AutoCAD
بناهای هخامنشی
کولوسئوم : سالن آمفی تئاتر رومیان
نقشه ساختمان
بهترین نقشه های ساختمانی
درك مفهوم معماري
راز بقاي آسيابهاي پنج هزارساله دزفول
مهنسی عمران
مسجد و مدرسه سپهسالار (شهيد مطهري
عبادتگاهها
باغها
محوطه های تاریخی
شگفتی‌های جدید معماری
شهرها
نقشه های ساختمانی و جغرافیایی
مقبره ها
کاخها
تاریخ ایران
بناهای تاریخی جهان
تاریخچه باغ نياوران
سرزمین سيستان
مجسمه زئوس
گنبد سلطانیه:مقبره ای شاهانه
جاي نگرفتن بناهاي معماري ايران‌ در فهرست عجايب هفت‌گانه
آسیب شناسی نقد در حوزه معماری
یک ساختمان زیبا در بهارستان
مباني نظري طراحي
ساختمان زیبا
كارگاه هنر
حضور تایپوگرافی در نماهای شهری
نقطه،خط،سطح
عجيب ترين ساختمان هاي دنيا
تصویر یک ساختمان
تصویر ساختمان اپرا
بناهاي تهران از معماري ايراني- اسلامي الگو‌ مي‌گيرند
هنر
آلبوم عکس
نخستين كارگاه نقد آثارمعماري
معماری ایران در گذر گاه تاریخ
جنون طراحی در دبی
برج هیرست –نییورک: همنوایی دیروز وامروز
تخت جمشید قدیم
معماری دیبلماتیک
مجله معماری
اتوبیوگرافی معماران حوزه مدیترانه
فرشید،زنی نامدار در معماری جهان
مرجع معماری اسلامی
فهرست معماران ایرانی
مقالات
هنر و معماري اسلامي
مرکز معماری ایران
معماری اسلامی
خوابگرد
معماری ایران در طی تاریخ طولانی خود دارای اصالت طرح و سادگی توأم با آرایش
دکتر محمدرضا پورجعفر
آخرين تصاوير ماهواره
اریکه ایرانیان؛ بزرگترین مجموعه فرهنگی، ورزشی و تجاری خاورمیانه
تصوير يك سالن
معماری کلاسیک
پست مدرنیسم معماري
انگكور وات، شاهكار معماري خمرها
معماري میدان شهدای مشهد،
معماری مذهبی
میراث، محیط و سنت در معماري
معماري منظر
تصوير-زمان-معماري
هنر عصر رنسانس
آجرهاي يزدي در معماري
معماری یونان در دوره ی کلاسیک
نظرات معماران
جاذبه های تاریخی و معماری استان ایلام
معماري سنتي
نخستين اثر در استان ايلام كه با معماري اصيل اسلامي در حال ساخت است،
گروه معماری
مساجد ، کلیسا ، معابد :
معماری ایلام
سبک شناسی
بنای معماری ایلام
تصاویر معماری ترکیه
شکوه معماری ساسانی
سازمان مسکن و شهرسازی استان ایلام
بزرگترين باغ جهان
عروس زاگرس
همایش معماری ایلام
معماری کامل قلعه چوارقلا
درباره‌ ادبيات‌ گوتيك‌ و ريشه‌هاي‌ آن در معماری
معماری داخلی و شومینه
معماری آتشكده‌هاي ايران،
محیط مصنوع و نمادگرایی فرهنگی در معماری
نمونه های بارز معماری خوزستان
معماری دینی-فضای مقدس
بررسی آثار معماری متأخر ایرانی
زن ايراني در معماري موزه
معماری کل ایلام
معماری اصفهان
ایلام و معماری
معماران مطرح خارجی
معماری ايران در اواخره هزاره سوم ق.م
گالری عکس معماری
وضعیت معماری و هنر ایران در قرون نخستین اسلامی
طراحی های جدید از معماری نوین در فرانسه
معماری اکوتک
تاثیر تکنولوزی در معماری ایران
اخلاق اسلامی در معماری سنتی
خلاقیت در معماری
سیاست در معماری
طراحان معماری نامدار چین
معماری سالهای پس از انقلاب در رادیو فرهنگ »تصویر خاکی دنیای عرفان
اکسیر معماری
طراحان دو ویلا در رویان و نور ، معماران برتر کشور شدند
سیاره معماری
طراحي جديد براي مركز تجارت جهاني
معمار مایکل گریوز واثارش
پایان نامه کارشناسی ارشد معماری
معماري برج دبي
اسکيس چيست ؟
خانه های مدرن امریکایی
اسکیس۱
زیرساخت‌های فرسوده شهری آمریکا در معرض فروپاشی
باشگاه طراحان ايران
معماري ارگانيك
اسپانيا طرح ساخت نخستين هتل فضايي را تهيه كرد
یک, خرده معمار
تاثير معماری ساسانيان بر کليساهای اسپانيا
بلندترین برج دنیای آینده؛
جادوي معماري بافت قديم بوشهر؛سمفوني رنگ ها
معماري كشورهاي اسلامي
● معماري در خدمت گردشگري
آسمانخراشي كه مي‌چرخد
سبك معماران جهان
هنر و معماری ایرانی(اسلامی)
گزارش تصويري از قصر الحمرا-اسپانيا
كوبا-معماري استعمار جمهوري-انقلاب
زروان ،ثواشه و اوت معماري
آذربايجان شرقي ( كليساها)
برج ساعت "بیگ بن" در لندن
سى سال معمارى ايران
عمارت مجلس
نمای داخلی و خارجی یک برج زیبا
معماری داخلی
اصفهان در تصویر
نارنجستان قوام - شيراز
پارسه“ ؛ عظمتي براي باز رسيدن به مرتبه‌ي جمشيد اسطوره‌ها
معماری ترکیه
معماری غربی
سبک معماری شیکاگو
موزه هنرهای مدرن تیت مدرن (Tate Modern)
فستیوال فیلم معماری2007
پرسپولیس
گرافیک و سه بعدی حرفه ای
معمار
نمرات دنشگاه ازاد اسلامی ایلام
دایره رنگ
رنگ
مطالعه رنگ
رنگ در معماری
رنگ اتاق خواب
رنگ برای سلامتی
آموزش ۶ رنگ اصلی به جای ۳ رنگ اصلی
نقش رنگ در معماري
عشق هنر معماری رنگ
● كودك‌ و معماری‌
بوشهر؛سمفوني رنگ
روانشناختي رنگها و کاربرد آن در معماري داخلي
صول ومبانی رنگ شناسی در معماری وشهرسازی
نقش رنگ در معماری (بخش2)
آرشیتکت
عکسهایی از دکوراسیون خانه -( آشپزخانه - اتاق خواب - نقشهای دیوار و ... )
پلانهای داخلی
طرح شیشه های مدرن در طراحی داخلی (VETROARREDO)
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM